03/09/2017 - 14:23

2ο Ελληνογερμανικό Φόρουμ Νεολαίας: Τα εργαλεία χρηματοδότησης δράσεων

Ένα ευρύ πεδίο δυνατοτήτων να σπουδάσουν, να επιμορφωθούν, να αποκτήσουν επαγγελματική πείρα, να συμμετάσχουν σε δράσεις εθελοντισμού, να ταξιδέψουν και να ανταλλάξουν εμπειρίες έχουν νέοι από την Ελλάδα και την Γερμανία, μέσα από ευρωπαϊκά προγράμματα, αλλά και στοχευμένες ή εναλλακτικές δράσεις.

Τα χρηματοδοτικά εργαλεία, που μπορούν να ωθήσουν την ελληνογερμανική συνεργασία των νέων και να πολλαπλασιάσουν την αξία κοινών δράσεων παρουσιάσθηκαν στο πλαίσιο του 2ου Ελληνογερμανικού Φόρουμ Νεολαίας, που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη.

To Erasmus+ -το πρόγραμμα της ΕΕ για την Εκπαίδευση, την Κατάρτιση, την Νεολαία, και τον Αθλητισμό- είναι ένα από τα πιο «δημοφιλή» προγράμματα μεταξύ των πολιτών των ευρωπαϊκών κρατών, αλλά και ένα από τα πιο μακροπρόθεσμα, καθώς υλοποιείται για το διάστημα 2014 - 2020. «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε την αξία του προγράμματος και την ανάγκη που υπάρχει να χρηματοδοτηθούν προγράμματα για την Νεολαία, γι’ αυτό και έχει αυξήσει τον προϋπολογισμό. Στην Γερμανία από το πρόγραμμα έχουμε περισσότερα από 30 εκατ. ευρώ στη διάθεσή μας μέχρι το 2020», ανέφερε η υπεύθυνη του γραφείου Νεολαία για την Ευρώπη (Jugend fur Europa) Ίνγκε Λιν, παρουσιάζοντας το Erasmus+ Youth in Action.

«Το πρόγραμμα, που απευθύνεται σε άτομα από 13 έως 30 ετών, θέτει το πλαίσιο των πολιτικών για τη Νεολαία στην Ευρώπη, μέσα από τους στόχους για την δημιουργία περισσότερων ευκαιριών, για ίσες δυνατότητες πρόσβασης των νέων στην εκπαίδευση και την απασχόληση, για ενεργή συμμετοχή του πολίτη, κοινωνική ένταξη και αλληλεγγύη μεταξύ όλων των νέων», σημείωσε η Ίνγκε Λιν.

Σε ό,τι αφορά τις πανευρωπαϊκές προτεραιότητες του προγράμματος για το 2017 η υπεύθυνη του γραφείου Νεολαία για την Ευρώπη διευκρίνισε ότι, «θέλουμε να φτάσουμε στις πιο περιθωριοποιημένες ομάδες νέων, που έχουν ελάχιστη πρόσβαση σε εκπαιδευτικά προγράμματα». Μεταξύ άλλων, όπως είπε, το πρόγραμμα δίνει έμφαση σε δράσεις και πρωτοβουλίες διαπολιτισμικού και θρησκευτικού διαλόγου, που θα προωθήσει τις κοινές ευρωπαϊκές αρχές, όπως η ελευθερία, η ανεκτικότητα, ο σεβασμός ανθρωπίνων δικαιωμάτων και παράλληλα, σε δράσεις που στοχεύουν να αποτρέψουν τη νεολαία από τη ριζοσπαστικοποίηση, είτε προς τα αριστερά, είτε προς τα δεξιά.

«Πρόγραμμα Ελληνογερμανικών Ανταλλαγών με χρηματοδότηση από τη Γερμανία»
Συναντήσεις παιδιών και νέων (8 έως 26 ετών) από την Ελλάδα και την Γερμανία προωθεί πρόγραμμα του γερμανικού Ομοσπονδιακού υπουργείου Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας.

Το «Ειδικό Πρόγραμμα για τη Στήριξη Ελληνογερμανικών Ανταλλαγών Νέων και Συμβούλων Νέων», όπως ονομάζεται, επιχορηγεί δράσεις πολιτιστικής και αθλητικής εκπαίδευσης, προγράμματα συνδικαλιστικών δραστηριοτήτων για νέους και δράσεις σε τόπους μνήμης, σύμφωνα με τη σχετική παρουσίαση, που έκανε η εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Ντόροθι Γιάκερινγκ, στο πλαίσιο του 2ου Ελληνογερμανικού Φόρουμ Νεολαίας, που διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη.

Όπως διευκρίνισε η γερμανικού υπουργείου, ο ενδιαφερόμενος γερμανικός φορέας καταθέτει την σχετική πρόταση για υλοποίηση συγκεκριμένης δράσης και προτείνει και τον αντίστοιχο φορέα από την Ελλάδα, με τον οποίο επιδιώκεται μία μακροπρόθεσμη συνεργασία. Ο φορέας από την Ελλάδα μπορεί να είναι και σχολείο. Οι δράσεις στηρίζονται στην αμοιβαιότητα, ως προς το περιεχόμενο και τον αριθμό των συναντήσεων στην Ελλάδα και την Γερμανία, καθώς και τον αριθμό των συμμετεχόντων. Στοχεύοντας σε μία ουσιαστική επαφή μεταξύ των νέων ανθρώπων, επιχορηγούνται αποκλειστικά δράσεις με συνολική διάρκεια το λιγότερο των 5 ημερών. Για τις ομάδες, στις οποίες συμμετέχουν ανήλικοι, παρέχεται επιχορήγηση και για συνοδούς και συμβούλους.

«Εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης για δράσεις της Νεολαίας»

Εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης δράσεων για την Νεολαία αποτελούν τα προγράμματα που προκηρύσσουν Ιδρύματα -κρατικά ή ιδιωτικά- από την Ελλάδα και το εξωτερικό. «Τα ελληνικά ιδρύματα, αλλά και διεθνή ιδρύματα τα οποία υπάρχουν τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Γερμανία είναι μία εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης των δράσεων τις οποίες ετοιμάζετε ή σκέφτεστε με εταίρους από την Ελλάδα και τη Γερμανία. Υπάρχει μία επιφύλαξη ως προς τις ιδιαιτερότητες της πρόσκλησης που ανακοινώνει κάθε ίδρυμα, ωστόσο η λογική είναι γενικά ίδια: Πρέπει να δείτε την προκήρυξη και πιθανότατα θα πρέπει να εμπλέξετε κάτι σε σχέση με τον θεματικό ή γεωγραφικό χαρακτήρα του προγράμματος. Κάθε ένα από τα ιδρύματα ειδικεύεται σε κάτι και για εσάς μπορεί να είναι μία συμπληρωματική χρηματοδότηση ή μία καινούρια δράση που θα βοηθήσει αυτό που κάνετε», εξήγησε ο εκπρόσωπος του γραφείου πληροφόρησης Θεσσαλονίκης της γενικής γραμματείας Διά βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς Μπάμπης Παπαϊωάννου.

Ο Μπάμπης Παπαϊωάννου παρουσίασε τον χάρτη των Ιδρυμάτων, που μπορούν να αποτελέσουν εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης για δράσεις που αφορούν τη Νεολαία:
- Κρατικά Ιδρύματα: Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (http://www.iky.gr), Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού (http www://.hfc.gr)

- Ιδιωτικά Ιδρύματα: Ίδρυμα Ωνάση (http://www.onassis.gr), Ίδρυμα Βαρδινογιάννη (www.mvvfoundation.gr), Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (www.snf.org), Ίδρυμα Κωστόπουλου (http://www.costopoulosfoundation.org), Ίδρυμα Μποδοσάκη (www.bodossaki.gr), Ίδρυμα Β&Μ Θεοχαράκη (www.thf.gr), Ίδρυμα ΝΕΟΝ (http://neon.org.gr), Πρόγραμμα Υποτροφιών Αγγελόπουλου (www.angelopouloscgiu.org), Ίδρυμα Λ. Βουδούρη (http://www.lilianvoudouri.gr), Stelios Philanthropic Foundation (http://stelios.org), Ίδρυμα TIMA (http://www.timafoundation.org ), το Ίδρυμα Hellenic Hope (http://www.hellenic-hope.org).

- Διεθνή Ιδρύματα και Ινστιτούτα στην Ελλάδα: Fulbright Foundation (http://www.fulbright.gr), SolidarityNow (www.solidaritynow.org), EUNIC (http://athens.eunic-online.eu), British Council (http://www.britishcouncil.gr/en), Goethe Institute (www.goethe.de/ins/gr/el/index.html), House of Cyprus (http://spititiskyprou.gr), Danish Institute (http://www.diathens.gr/en), French Institute (http://www.ifa.gr/el/), Italian Cultural Institute (http://www.iicatene.esteri.it/IIC_Atene/), Cervantes Institute (http://atenas.cervantes.es/gr/default.shtm), Swedish Institute (http://www.sia.gr).

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ